zaterdag 8 augustus 2015

je weet wat goed is en je doet het niet

Lees: Jakobus 4:11-17 Wie dan weet goed te doen, en het niet doet, voor hem is het zonde. Jak. 4:17 Christen zijn is in de praktijk veel meer dan het nalaten van allerlei zondige daden. Helaas wordt aan buitenstaanders vaak de indruk gegeven dat christenen vooral in de Bijbel lezen om te weten wat ze allemaal niet mogen doen. Natuurlijk mag God van mensen die door het geloof in de Heere Jezus de Goddelijke natuur deelachtig zijn geworden, verwachten dat zij een heleboel dingen niet meer doen die ze vóór hun bekering heel gewoon vonden. God laat door Jakobus echter zien dat het veel verder gaat: als we weten dat God een bepaalde stap van ons vraagt, en we doen die stap niet, zitten we net zo goed fout! Laten we dagelijks bidden dat we meer mogen lijken op de Heere Jezus, wiens voedsel was de wil van Vader te doen. ‘Maar wie bent u, die over een ander oordeelt’ (vers 12). Wat staan wij gauw klaar met ons oordeel over onze naaste! Meestal op losse gronden, niet uit eigen mond gehoord en achter zijn rug. Zo willen wij toch ook niet beoordeeld en behandeld worden? Wat kan ons oordeel liefdeloos en hooghartig zijn, alsof wij volmaakt zijn. Als wij meer zelfkennis hadden, zouden wij milder over anderen en strenger over onszelf oordelen. Maar wij kunnen toch niet leven zonder een oordeel te hebben over mensen en toestanden? Zeker. Maar dan ten eerste met Gods Woord in de handen en ten tweede in liefde en nederigheid. Wie uit genade leeft, bewijst genade.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten