maandag 31 januari 2011

Met wie spreek ik?

en elke geest die niet belijdt dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is niet uit God; 1 Johannes hfdst.4 vers 3a.
Heel wat mensen beweren iets van God te kunnen zeggen. Hoe kom je er nu achter of zulke sprekers betrouwbaar zijn of niet? Soms is de leer die ze brengen zo moeilijk te begrijpen, laat staan te weerleggen… Maar toch is het heel simpel. Als u wilt weten wat met wie u te maken hebt hebt, begin dan maar eens een gesprek over de Heer Jezus. Wanneer u merkt dat dat helemaal niet overkomt, dat de ander er eigenlijk geen interesse in heeft en maar gauw over zijn eigen stokpaardjes wil beginnen, dan weet u dat het niet klopt. Gods kinderen zijn herkenbaar doordat ze een duidelijk geluid over de Heer Jezus laten horen. ‘U bent uit God’ lezen we in vers 4. Johannes spreekt in dit gedeelte over het beproeven van de geesten. Er zijn geesten die uit God zijn en er zijn valse geesten, die spreken door de mond van valse profeten. Vóór je een geest vertrouwt, dat wil zeggen: vóór je degene kunt geloven die tot je spreekt, moet je weten met wat voor mens je spreekt. Hoe kan dat? Door zo iemand te beproeven: door datgene wat gezegd wordt te toetsen aan het Woord van God. Kan ik dat als mens? Jazeker, als ik wedergeboren ben, dan ben ik uit God geboren. Dan heb ik de Heilige Geest, en door Gods Geest kan ik de geesten onderscheiden.
Lees 1 Johannes 4:1-6.
Groetjes,
<>< Pieter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten