zaterdag 11 september 2010

Periodes van tegenslagen

Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde. Psalm 119 vers 71.
Iedereen kent periodes van (grote) tegenslagen in zijn leven. De één is regelmatig of langdurig ziek, een ander kampt met grote moeilijkheden op het werk, en weer een ander ondervindt smaad van mensen. Voor al deze dingen is best wel een natuurlijke reden te bedenken: een griepvirus, een reorganisatie, een koppige buurman. Maar, zegt de psalmdichter, er is nog Iemand die hierin een rol speelt: onze hemelse Vader. Geen haar kan immers van ons hoofd vallen zonder dat Hij er kennis van heeft! Hij heeft Zijn bedoelingen met de dingen die Hij laat gebeuren in ons leven. De psalmdichter had gezondigd. Hij dwaalde en daarom had God hem verdrukking gezonden (vers 67). En wat? Hij heeft hij ervan geleerd! Hij kan later zeggen: ‘Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest’ en ook nog: ‘Ik weet, o HEERE, dat Gij mij uit getrouwheid hebt verdrukt’ (vers 75). God heeft hem daardoor blijkbaar opnieuw geleerd om op Hem te vertrouwen! Het is geen regel dat al onze moeilijkheden persé een gevolg van eigen zonde zijn. Maar het is wél zo dat onze hemelse Vader met alles wat ons overkomt, een bedoeling heeft. Daarom mogen wij ons in zulke tijden aan God Zelf vastklampen! Misschien zullen we het in dit leven nog ontdekken waar het allemaal ‘goed voor was’. Maar in ieder geval zullen we dat straks in de hemel zien. En dan zullen we het zeker de psalmdichter kunnen nazeggen: ‘Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest.’
Lees Psalm 119:65-80.
Groetjes,
<>< Pieter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten